مقام حماس: ۷۰ درصد ساکنان نوار غزه با خطر قحطی مواجه هستند اخبار ضد و نقیض رسانه‌های عبری درباره توافق مبادله اسرا اذعان به شکست کارشناس اسرائیلی: دوره پیروزی‌های ما به پایان رسیده است فراخوان خانواده‌های اسرای صهیونیست برای تظاهرات علیه نتانیاهو بیانیه جلیلی پس از راهیابی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری  لاپید: مذاکرات برای سرنگونی نتانیاهو در جریان است حمله به سفارت رژیم صهیونیستی در صربستان | یک افسر پلیس زخمی و مهاجم کشته شد «مذاکرات آتش‌بس»؛ محور گفت‌وگوی تلفنی رئیس اطلاعات مصر و هنیه زمان مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد+ جدول دیدار روسای استانی ستاد‌های انتخابات کاندیداهای ریاست جمهوری با رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی حمله هوایی آمریکا و انگلیس به فرودگاه «الحدیده» یمن (۹ تیر ۱۴۰۳) کمین مهلک مبارزان قسام برای نظامیان صهیونیست در «الشجاعیه» انفجار مهیب در انبار موشک و تسلیحات نیرو‌های اوکراینی بحرین خواستار آتش‌بس در مرز لبنان و فلسطین اشغالی شد حزب‌الله لبنان ۲ جنگ‌افزار صهیونیستی را منهدم کرد اتحادیه عرب دیگر حزب الله لبنان را گروه تروریستی نمی داند قدردانی مخبر از حضور آگاهانه ملت بصیر ایران در انتخابات اتحادیه اروپا توسعه شهرک‌سازی در فلسطین اشغالی را محکوم کرد اذعان فرمانده صهیونیست به توان بالای حماس در رفح شیلی هم به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از تل‌آویو پیوست
سرخط خبرها

بازخوانی تازه ترین تحولات درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین

  • کد خبر: ۹۱۹۸۱
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
بازخوانی تازه ترین تحولات درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین
دور جدید مذاکرات ایران و ١+٤  با هدف احیای برجام از روز پنجشنبه، ۱۸ آذر، در وین از سر گرفته شده است. ایران تأکید کرده است که با هدف لغو همه تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و رسیدن به توافقی خوب، در این مذاکرات حاضر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با این حال، در چند روز گذشته و در یک روند منطقی، میزان انتقادات طرف ایرانی به مواضع تروئیکای اروپایی در روند مذاکرات وین بیشتر شده است.

به نظر می‌رسد سه کشور اروپایی با اتخاذ مواضعی حتی زیاده خواهانه‌تر از طرف آمریکایی، تا حدی موجب کندی روند گفتگو‌ها شده اند. این رویکرد تا جایی غیرسازنده بوده است که علاوه بر انتقاد ایران، موجب بروز اختلاف نظر‌هایی در میان گروه ١+٤  نیز شده است و در همین راستا ١+٤ روز شنبه ۲۰ آذر در جلسه‌ای داخلی بدون حضور ایران به رایزنی و هماهنگی میان اعضای خود پرداخت.

مذاکرات رو به جلو با وجود اختلاف دیدگاه‌ها

در همین راستا، علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره کننده هسته‌ای ایران در گفت وگویی با شبکه «المیادین» درباره درخواست وزرای خارجه سه کشور اروپایی مبنی بر تسریع در روند مذاکرات، گفت: برخی از بازیگران با هویت‌های نامشروع که صرفا حیاتشان در تنش زایی است، تلاش دارند هم در بیرون مذاکرات، اقدامات تخریبی انجام دهند و هم در تعامل و پیوندی که با برخی بازیگران صحنه مذاکرات دارند، سعی می‌کنند فضای مذاکرات را غیرسازنده کنند.

از این رو اظهارات برخی از مقامات کشور‌های در صحنه مذاکرات نشان دهنده رفتار متناقض آن هاست که از یک طرف به دنبال احیای برجام هستند، به طوری که همه طرف‌ها به تعهداتشان برگردند و از سویی با بازیگری که هویتش در تنش زایی و اقدمات تخریبی است، همه تلاشش این است که مسیر توافق را بر هم بزند پیوند‌های راهبردی‌ای ایجاد می‌کنند؛ بنابراین اینکه آمریکا و سه کشور اروپایی از یک سو هر روز با مقام‌های رژیم صهیونیستی که از هیچ اقدامی برای نابودی توافق ۲۰۱۵ دریغ نکرده است، رایزنی و ایران را تهدید کنند و از سوی دیگر، داعیه تلاش برای احیای این توافق را دارند، صرفا موجب افزایش بی اعتمادی است و ایران را برای دریافت تضمین‌های محکم‌تر مصمم‌تر خواهد کرد.

باقری همچنین درباره روند مذاکرات در چهار روز گذشته گفت: در وین تلاش‌هایی بین هیئت‌های مختلف در جریان است تا دامنه و محدوده موضوعات قابل مذاکره تعیین شود تا بتوانیم در دوره پیش رو، زمینه مذاکرات جدی و مؤثر را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به دستاورد‌هایی که از این گفتگو‌ها داریم، روند مذاکرات رو به جلوست؛ هر چند اختلاف دیدگاه وجود دارد، اما این اراده احساس می‌شود که طرف‌ها می‌خواهند هم موضوعات مورد گفتگو را تدوین و تبیین کنند، هم وارد عرصه‌ای شوند که بتوانند درباره این موارد، مذاکرات جدی و نتیجه بخش انجام دهند.

وی افزود: درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای در محور‌های متعدد بین دو طرف اختلاف وجود داشته که در پیش نویس وین ۶ مشهود بوده است، به ویژه در موضوع هسته ای، اختلافات متعدد و متنوع بوده است و در این زمینه هیچ ابتکاری از سوی طرف مقابل دریافت نکرده ایم، اما خودمان در چارچوب اصلاحات و پیشنهاد‌هایی که به طرف مقابل دادیم، دیدگاهمان را درباره این اختلافات بیان کردیم.

دستیابی به راه حل‌هایی برای رفع اختلافات؟

در ادامه رایزنی‌ها و گفتگو‌ها در سطح کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته ای، کارگروه زمان بندی توافق برای نخستین بار از شروع مجدد مذاکرات، روز ۸ آذر تشکیل شد. رئیس هیئت مذاکره کننده کشورمان در وین نیز روز یکشنبه با مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین دیدار کرد. مذاکرات در روز گذشته نیز به روال روز‌های گذشته در سطح کارشناسی و دیدار‌های دوجانبه و چندجانبه میان اعضای هیئت‌ها ادامه داشت.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، در صفحه توئیترش در گزارشی از روند این دیدار‌ها نوشت: شرکای برجام و آمریکا، بدون ایران، نشستی برای ارزیابی وضعیت مذاکرات وین و بحث درباره مسیر پیش رو تشکیل دادند. اولیانوف همچنین شب گذشته پیش از اعلام برگزاری این نشست، از دیدار و رایزنی سه جانبه مذاکره کنندگان ایران، چین و روسیه درباره روند مذاکرات وین خبر داده بود.

با توجه به اینکه ایران و ۱+۴ در این مرحله بر سر متون مذاکراتی، اینکه متن دور ششم مذاکرات مورد بحث قرار گیرد یا متون ارائه شده ایران، اختلافات اساسی دارند، پیش بینی می‌شود که مذاکراتی سخت و زمان بر پیش رو داشته باشیم.

در عین حال به نظر می‌آید که دو طرف به راه حل‌هایی برای رفع اختلاف فوق دست یافته اند. شاید با وارد کردن پیشنهاد‌ها و اصلاحات ایران به متن مذاکراتی دور ششم در خردادماه، به طوری که نظر ایران تأمین شود، ایران و ۴+۱ بتوانند از این سد عبور کنند و همان طور که مذاکره کننده ارشد کشورمان اعلام کرده است، دو طرف بتوانند وارد عرصه‌ای شوند که درباره موارد و موضوعات اصلی مورد اختلاف، مذاکرات جدی و نتیجه بخش را شروع کنند.

در همین راستا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری «نووستی» بر حصول پیشرفت در مذاکرات وین برای احیای برجام تأکید کرد. وی تصریح کرد: ما دلایلی داریم که انتظار پیشرفت در مذاکرات درباره احیای برجام داشته باشیم. اکنون احتمال حصول توافق در مقایسه با زمان پیش از از سرگیری مذاکرات افزایش یافته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->